Memaparkan catatan dengan label Politics. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label Politics. Papar semua catatan

Congratulations YB Dato Jelani Hamdan (N.4 Matunggung)

1. The recently concluded PRU-13 was an important moment in my life. For the first time in my life, I spent so much time, energy and some money to help someone to win the elections.

2. So I took a week off days from work to go around the villages meeting many people and telling them not to vote for Barisan Nasional (BN) but and give their vote for PKR. I told the people it was important for them to vote for someone who is willing to help and defend the native land not to fall in the hand of outsider. It was a tiring days, working from morning up until midnight every days from village to village, house to house visit.

3. In the villages where many people knew me, they asked why I took the trouble to get involved this time. Some of them was having some thought that I probably did that because of some monetary, positions or work contracts rewards if the person I support win the election.

4. But  I think most of them got it wrong. I was not looking at monetary, position or work contracts. I was doing that for the people. I want to see a YB who are willing to go defending the native land for the people. That is all I care about. I have been talking about this issue for quite sometimes already.

5. So I went on campaigning, spending time, energy and money and eventually the candidate won. I was happy and hoping that this person will walk his talk and defend the people lands so it remains intact in the hand of the local.

6. I received many phone call, asking me what is next for me. I really don't have the answer for those question as I was not expecting for anything nor going to get anything from the YB.

7. In fact the day after the election I was already trying to distanced myself from the YB, not even attended his offer for dinner, as I don't want to be seen as someone trying to secure something for personal benefits from YB.

8. And today here I am, still doing my job and quite happy for it. 

9. I heard that today is the "Majlis Angkat Sumpah" for YB in Sabah at the Dewan Undangan Negeri (DUN) Sabah. To the YB for N.4 Matunggung, I wish to take this opportunity to say this "CONGRATULATION YB, MAY THE LORD WILL BE WITH YOU ALWAYS IN EXECUTING YOUR DUTIES FOR THE PEOPLE OF N.4 MATUNGGUNG" 

10. Genuinely hoping that the people wishes are properly taken care this time.

Read more

Double Standard?

A while ago in a forum, Nurul Izzah Anwar said something about freedom in religion and that is also for the Malay. Within 24 hours, she received many criticism especially from Barisan Nasional (BN) politicians.

Some of which asking for the religious authority for Islam to take action on her and there are many more. I personally do not think what Nurul Izza said is wrong. She was simply repeating what was already written in the Malaysia Constitution.

So I visited several other blogs and found some pictures. I put down the pictures above. I let you judge it.  
Read more

(Video)Hitler marah Logo Kemerdekaan Ke-55

Kerana logo Hari Kemerdekaan Malaysia Ke-55 yang begitu teruk mengundang banyak kritikan daripada orang ramai. Hitler sendiri begitu marah dengan logo tersebut. 


Ha ha ha
Ha ha

Silakan tonton video di bawah Hitler marah Logo Hari Kemerdekaan Ke-55
Read more

(Video & Lirik) 'Janji Ditepati' Lagu tema sambutan Hari Kemerdekaan 2012

Apa dah sengkek idea sangat ke nak cari tema sambutan Hari Kemerdekaan negara sehingga slogan kempen Barisan Nasional 'Janji ditepati' dijadikan tema untuk sambutan Hari Kemerdekaan.

Cuba anda tengok baris ke 10 dalam lagu 'Janji ditepati' ni. Barisan Nasional siap minta rakyat 'Balas Budi'. Hehhh siapa balas budi siapa nie?  Hampehhh!!!

Sambutan Hari kemerdekaan ini ialah untuk semua rakyat tidak patut diheret ke dalam agenda politik Barisan Nasional.

Perkara ini sedikit sebanyak memusnahkan semangat rakyat untuk menyertai dan menghayati perayaan besar negara ini.



Ha ha ha ha Lawak giler kerajaan Barisan Nasional (Be End) nie.

Sumber: AmenoWorld
Read more

Bugis mohon diistihar status bumiputera

1. Baru-baru ini kita ada mendengar isu rakyat Malaysia dari etnik Bugis yang bermastautin di Malaysia memohon pengistiharan status bumiputera.

2. Nampaknya selepas ini tidak lama lagi kita juga akan mendengar orang India dan Cina memohon status bumiputera.

3. Kita boleh faham mengapa etnik Bugis begitu tergesa-gesa memohon pengiktirafan ini.

4. Tidak lama dahulu Perdana Menteri kita pernah berkunjung ke Sulawesi dan mengaku Gowa adalah kampung halamannya dan bahawa dirinya adalah putera Gowa di sana. Sila rujuk sini  Ada banyak sumber di internet yang ada menyiarkan Najib Razak mendakwa dirinya ialah putera Gowa, Indonesia.

Di bawah adalah petikan kata-kata Najib Razak setibanya di Sulawesi selatan di halaman Rumah Jabatan Bupati Gowa.

" Saya adalah Anak Gowa, Saya keturunan langsung Raja Gowa dan Hari ini saya Balik ke Gowa Bukan untuk Merampas Tahta Raja Gowa, Melainkan untuk menjalin semangat kekeluargaan yang sebenarnya tidak putus....,Saya adalah Anak Gowa yang merantau 11 (sebelas) Generasi lamanya".

5. Najib Razak yang berketurunan Bugis dari Gowa, Indonesia ini sudah tentu menyemarakkan keinginan etnik Bugis di Malaysia untuk diiktiraf sebagai bumiputera.

6. Persoalannya adakah etnik Bugis yang berasal dari Indonesia patut diberikan pengiktirafan itu? Bagaimana pula dengan Najib Razak? Persoalan ini patut diteliti dan diperhalusi dengan baik agar tidak menyinggung perasaan etnik bumiputera yang lain.

7. Harapan kita, kerajaan jangan tergesa-gesa iktiraf sini, iktiraf sana perkara-perkara sensitif yang melibatkan isu perkauman ini walaupun dalam keghairahan memancing undi untuk menang pilihanraya.
Read more

"Jangan beritahu media' rayu Datuk Justin Guka

1. Muka surat 4 di Daily Express semalam (26th July 2012) memaparkan Datuk Justin Guka ADUN Bingkor merayu agar orang awam tidak melaporkan kepada media projek-projek kerajaan yang terbengkalai.

2. Kita merasa hairan mengapa beliau mengeluarkan kenyataan sedemikian sedangkan orang awam telah membantu kerja beliau dengan memaklumkan kepada media projek-projek kerajaan yang terbengkalai agar tindakan sewajarnya dapat diambil

3. Mungkin beliau tidak mahu heboh-heboh dan menyelesaikan perkara itu diam-diam.

4. Malangnya rakyat maklum yang beliau memang sibuk dan bukan senang berjumpa beliau secara bersemuka. Media pula lebih cepat membantu. Saya tidak melihat apa-apa yang salah mengenai tindakan rakyat melaporkan projek terbengkalai ini.

5. Beliau patut berterima kasih kerena kena bagi 'alert' mengenai projek-projek tak siap ini.

6. Atau ini adalah cubaan menjaga nama agar kelihatan harum tanpa ada laporan media mengenai projek-projek terbengkalai berkenaan.

7. Tapi Datuk, rakyat juga sibuk cari makan. Tak adalah begitu banyak masa untuk mencari masa 'compile' maklumat semua itu dan berjumpa datuk.

8. JKKK yang Datuk lantik mungkin kena kerja keras sedikit.

9. Apa pun mungkin kita perlu perhebatkan membuat jemputan kepada media untuk membuat hebahan projek-projek terbengkalai ini bukan sahaja di Bingkor tetapi di seluruh Sabah.

10. Harapan kita Datuk rajin-rajin berjalan melawat kawasan ke serata ceruk kawasan yang di wakili oleh Datuk.
Read more

Rakyat Indonesia sanggup berperang kerana Tarian dan Gendang Mandailing?

Kedutaan Malaysia kena serang oleh rakyat Indonesia - Salahkan RAIS YATIM sebelum salahkan Indonesians.

Seme neh pasal Rais Yatim. Korang baca dulu kat bawah neh punca kenapa Indonesia meroyan marahkan kita lagi. Aku dah tak ingat berapa kali dah si indonesia meroyan bagai atas isu remeh temeh tetapi aku betul2 bengkek dengan sikap Rais Yatim yang cuai nak mampos.

Bukan lah perkara baru bagi kita seme bahawa rakyat indonesia neh majoritinya kebudak2kan. Boleh dibuktikan melalui tingkah laku mereka di facebook. Islam sana islam sini lepas tue dok maki hamun orang.

Yang aku bengkek sangat tue, dah tahu budaya tue orang sana punya yang ko sibuk nak ambik kenapa? Dah sengkek budaya ke apa di malaysia neh? Dah takde ke budaya kita yang boleh dijadikan warisan ek? Hey, kita ada beratus jenis budaya lah. Promote jek mana2 yang memang sah milik kita.

Buat apa kita amek orang punya? Dah takde maruah ke selepas kena keji, maki dan hina berkali2? Tak rasa malu ke ko Rais Yatim? Awat tak daftar sekali poco2 kesayangan rosmah mansur tue sekali? Register sekali dengan dangdut. Confirm berperang dua negara neh.

Almaklumlah pasal tarian dan budaya pun orang sana boleh melompat2 nak lancar perang kan. Benda remeh cam neh pun kecoh siap nak berjihad bagai. Ada ke orang nak berjihad pasal perebutan tarian? Tak pernah aku dengar pun. Bodoh gile.

Sebenarnya bukanlah aku tak patriotik apa seme. Aku pun bengang dan marah gak bila geng2 indonesia mai meroyan kat seme page2 pro malaysia. Tapi ikut situasi gak lah kan. Dalam kes neh terbukti di rais yatim cari pasal dulu. Sama macam kes tourism malaysia. Cari pasal sebab tak fikir sensitiviti orang lain.

Kerajaan bien dah pernah buat salah sekali itu. Under tourism malaysia. Time tue kita dah terlebih2 patut be alerted. Tapi nampaknya BN tak belajar apa2 pun dari kesilapan yang lepas. Depa buat lagi kali neh.

Walaupun kita dah minta maaf, tapi kemon larh. Sikap buruk media depa di samping perangai kebudak2kan orang sana, jangan hadap depa nak maafkan kerajaan bien sama macam kes dulu. Kali neh dorang bertambah satu lagi sebab nak mengelar2 kita maling. Eeeee geram betul aku.

Tak dinafikan disebabkan tue aku agak annoying dengan sikap rakyat indonesia yang suka berkira. Orang dah minta maaf pun nak mengamok sakan lagi. Cam buat salah besar plak. Celaka betul.

Lepas tue kan, bila dorang yang buat salah, then kita dakwa ikut undang2, kerajaan depa punya lah paksa kerajaan kita suruh lepaskan nelayan2 depa yang menceroboh masuk ke perairan kita.

Dalam keterpaksaan akhirnya kerajaan kita akur dan langgar undang2 sendiri. Aku memang pandang rendah pada kelembikkan bien. Terus terang aku cakap. Dalam pada dok kutuk2 indonesia mundur apa seme tapi bila kena gertak sikit terus jek ko akur. Ini ko nak banggakan sangat ka bien?

Dan bila nelayan2 kita tak menceroboh pun perairan depa kan, nelayan2 kita kena tangkap apa seme. Siap minta wang pembebasan lagi. Bagi aku itu namanya wang tebusan. Kerajaan indonesia main kotor dan balas dendam dengan cara yang amat biadap dan keji.

Macam tue nak respect kerajaan indonesia? Toksah lah weh. Respect orang pun ada limit nya. Takan sampai kena pijak kepala pula kan? Cam takde maruah pula kita disini. Sebab tue aku seboleh2 malas nak layan bab2 indonesia neh. Dorang ajek nak menang. Tak pernah nak mengaku salah dan silap.

Dah tahu perangai dorang macam tue ennn ehh.. boleh plak rais yatim cuit emosi dorang lagi? Lainkali siasat dulu arh. Jangan main meroyan jek cakap itu neh. Disebabkan mulut ko lah kami kena maki lagi. Kalau direct maki ko jek aku satusen tak heran.

Tapi aku fack gile bila maki2 sebut nama malaysia sebagai maling. Payah nak bertempur dengan depa kat dunia online sebab dorang ramai. Tengoklah bilangan penduduk mereka berapa kan. Memang tak terlawan dari segi jumlah bilangan larh kan.

Dan semalam website FAM kena hack. Atas isu neh larh. Oleh kerana Rais Yatim yang buat pasey, maka dia larh yang kena selesaikan. Meskipun kerajaan kita dah tarikbalik kenyataan tersebut, depa bukan minta maaf. Depa nafikan gitu jek walhal berita bernama terang2 tulis rais yatim nak amek budaya tersebut.

Gile keji. Dah buat salah lepas tue taknak mengaku plak. Mengaku je lah. Minta maaf. Senang sket aku nak bambu indonesia yang emosi tak tentu pasey. Lepas ko minta maaf baru rasa ada maruah nak balon puak2 yang suka melompat atas isu remeh temeh. Cam gud2 plak tarian tue.

Sebenarnya aku tak hadap pun tarian tue. Usah kata tarian tue bahkan aku menyokong andai kerajaan kita haramkan kemasukkan apa2 jenis indonesia kat malaysia neh. Total. Baik tarian, lagu, buku serta filem. Kalau tak bersedia nak berkongsi budaya, so sila berambos. Duduk je terperuk dalam negara ko tue. Habis citer.

Ameno : Pasal tarian pun mao perang ka? -AmenoWorld.blogspot.com
Read more